Begrijpelijke taal

Gepubliceerd op: 27 juni 2022

Geplaatst in: Taalgebruik

Redactie

Dedicon

Sluit aan bij leesniveau en kennis van de doelgroep

Een ingewikkelde tekst vol vakjargon, lange zinnen en een onduidelijke structuur is onprettig om te lezen. Heldere en begrijpelijke taal is dan ook belangrijk. Je wilt immers dat je boodschap overkomt. Dat de informatie je doelgroep bereikt. En wanneer je een breed en divers publiek bedient, is begrijpelijke taal pure noodzaak.

Principe WCAG begrijpelijk
Voor wie schrijver, redacteur
Uitvoering snel
Prioriteit hoog

De volgende maatregelen dragen bij aan begrijpelijke teksten:

  • Taalgebruik laten aansluiten bij doel en doelgroep
  • Korte zinnen in actieve werkwoordsvorm
  • Lange, samengestelde zinnen in stukken
  • Abstract en figuurlijk taalgebruik vermijden
  • Buitenlandse woorden, moeilijke woorden en vaktermen vermijden; waar nodig vervangen door algemeen bekende woorden
  • Afkortingen vermijden; waar nodig verklaren bij de eerste weergave
  • Leestekens voor het weergeven van de structuur
  • Een persoonlijke, meer informele toon

Hoe controleer je het?

  • Handmatig: door een deskundige en samen met gebruikers.
  • Technisch: met een leesniveautool. Zie bronnen.

Leesniveaus lopen op van A1, A2 via B1, B2 naar C1 en C2. Het gemiddelde niveau in Nederland is B1. Het niveau van deze tekst is B2.

Resultaat

  • Goed geschreven teksten bereiken meer mensen. Ze brengen de boodschap beter over.
  • Teksten in begrijpelijke taal lezen sneller en prettiger.

Voorbeeld

Deze tip is gebaseerd op de invalshoeken die aan bod komen in de gids Maak open! Deze gids bevat tien oogpunten voor inclusief ontwerpen. Als ontwerper, schrijver of uitgever heb je een eigen invalshoek, jouw lezers hebben die ook.

Snelstartgidsen

Praktische tips voor toegankelijk publiceren

Toegankelijke informatie. Het lijkt lastig te realiseren, maar dat valt reuze mee. Deze gidsen bevatten elk tien handvatten voor eenvoudige oplossingen. Kleine oplossingen kunnen namelijk al een groot effect hebben.

Bestel gedrukte gidsen Download PDF Doe mee!    Download PDF Maak open! Download PDF Check dit!    Download PDF Bekijk het! 

 

Volgende artikel

Heb je een vraag?

Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op en wij proberen hem zo snel mogelijk te beantwoorden.

E-mail