Afbeeldingen en tekstalternatieven
Wat hebben je lezers aan een afbeelding wanneer zij deze niet kunnen zien? Bied alternatief!
Afbeeldingen en tekstalternatieven
Terug naar alle thema'sAfbeeldingen zien zonder te kijken
Afbeeldingen kunnen meer zeggen dan woorden. Ze illustreren, verfraaien, verleiden en ontroeren. Ze kunnen ook in één oogopslag informeren of aanzetten tot actie. Denk aan een topografische kaart, een foto bij een nieuwsartikel of het icoontje van een downloadknop. Maar niet iedereen kan de relevante informatie in afbeeldingen (goed) waarnemen. Gelukkig, kun je een afbeelding hoorbaar of voelbaar maken.
Wat zegt de WCAG over afbeeldingen?
Het allereerste criterium van de WCAG 2.1 gaat over (o.a.) afbeeldingen. Dat is niet voor niets. Tekst is waarneembaar te maken voor diverse zintuigen. Je kunt tekst (eventueel met hulpsoftware) zien, horen en voelen. Een afbeelding kun je alleen zien. Daarom is het belangrijk om een alternatief te bieden voor afbeeldingen zodat je een afbeelding kunt zien zonder te kijken. Dat is precies waar richtlijn 1.1.1 Niet-tekstuele content over gaat.
Hoe maak je een beeldbeschrijving?
Een beeldbeschrijving maakt een afbeelding waarneembaar en bruikbaar voor iedereen die de afbeelding niet kan zien of begrijpen. Er zijn drie manieren om een beeldbeschrijving toe te voegen. In de richtlijnen is vastgeslegd wannéér je een beschrijving toe moet voegen. Maar hoe maak je zo’n beeldbeschrijving? Hoe bepaal je de inhoud en vorm van een beeldbeschrijving?
Snelstartgidsen
Praktische tips voor toegankelijk publiceren
Toegankelijke informatie. Het lijkt lastig te realiseren, maar dat valt reuze mee. Deze gidsen bevatten elk tien handvatten voor eenvoudige oplossingen. Kleine oplossingen kunnen namelijk al een groot effect hebben.
Bestel gedrukte gidsen Download PDF Doe mee! Download PDF Maak open! Download PDF Check dit! Download PDF Bekijk het!