Maak onderscheidende titels voor webpagina’s en vensters

Een paginatitel is de titel die je in de zoekresultaten van Google ziet. Dit is dus iets anders dan de titel die je op de pagina bovenaan ziet staan. Deze titel wordt de header of de koptitel (H1) van de pagina genoemd. De paginatitel van je webpagina of site staat altijd bovenaan in je browservenster.

Principe WCAG begrijpelijk
Voor wie ontwikkelaar
Uitvoering redelijk snel
Prioriteit hoog

Deze paginatitel moet een duidelijke, korte en unieke titel zijn die het onderwerp en doel van de pagina beschrijft. De pagina is in (technische) code gemarkeerd. Dit geldt voor pagina’s van websites en vensters van computerprogramma’s.

Hoe controleer je het?

Resultaat

  • Blinde en slechtziende mensen kunnen met hulptechnologie webpagina’s en vensters makkelijker onderscheiden.
  • Gebruikers slaan webpagina’s op bij hun favorieten. Unieke, betekenisvolle titels maken het makkelijk om de favorieten te onderscheiden.
  • Zoekmachines gebruiken titels om webpagina’s te identificeren. Unieke en betekenisvolle titels verbeteren dan ook de vindbaarheid van je webpagina.

Voorbeeld

Deze tip is gebaseerd op de invalshoeken die aan bod komen in de gids Maak open! Deze gids bevat tien oogpunten voor inclusief ontwerpen. Als ontwerper, schrijver of uitgever heb je een eigen invalshoek, jouw lezers hebben die ook.

Snelstartgidsen

Praktische tips voor toegankelijk publiceren

Toegankelijke informatie. Het lijkt lastig te realiseren, maar dat valt reuze mee. Deze gidsen bevatten elk tien handvatten voor eenvoudige oplossingen. Kleine oplossingen kunnen namelijk al een groot effect hebben.

Bestel gedrukte gidsen Download PDF Doe mee!    Download PDF Maak open! Download PDF Check dit!    Download PDF Bekijk het! 

 

Maak ingewikkelde tekst overzichtelijk met korte introducties

Informatie die uit veel verschillende onderdelen bestaat is lastig te overzien voor mensen met een leesbeperking. Zeker als die informatie best ingewikkeld is. Een duidelijke titel en een korte inleiding werken ondersteunend en bieden meer overzicht.

Principe WCAG begrijpelijk
Voor wie schrijver, redacteur
Uitvoering zeer snel
Prioriteit gemiddeld

Door het aankondigen van onderdelen is het doel en het onderlinge verband begrijpelijker. In educatieve teksten is dit zeker van belang. Bijvoorbeeld bij opdrachten met verschillende deelopdrachten en bij lange teksten met genummerde alinea’s.

Hoe controleer je het?

Handmatig: door een deskundige en samen met gebruikers.

Resultaat

  • Blinde, slechtziende en dyslectische lezers profiteren van extra structuur en een duidelijke volgorde.
  • Iedereen vindt het prettig te weten wat volgt. Ook informatie op een klein scherm is beter te overzien.

Voorbeeld

Deze tip is gebaseerd op de invalshoeken die aan bod komen in de gids Maak open! Deze gids bevat tien oogpunten voor inclusief ontwerpen. Als ontwerper, schrijver of uitgever heb je een eigen invalshoek, jouw lezers hebben die ook.

Snelstartgidsen

Praktische tips voor toegankelijk publiceren

Toegankelijke informatie. Het lijkt lastig te realiseren, maar dat valt reuze mee. Deze gidsen bevatten elk tien handvatten voor eenvoudige oplossingen. Kleine oplossingen kunnen namelijk al een groot effect hebben.

Bestel gedrukte gidsen Download PDF Doe mee!    Download PDF Maak open! Download PDF Check dit!    Download PDF Bekijk het! 

 

Sluit aan bij leesniveau en kennis van de doelgroep

Een ingewikkelde tekst vol vakjargon, lange zinnen en een onduidelijke structuur is onprettig om te lezen. Heldere en begrijpelijke taal is dan ook belangrijk. Je wilt immers dat je boodschap overkomt. Dat de informatie je doelgroep bereikt. En wanneer je een breed en divers publiek bedient, is begrijpelijke taal pure noodzaak.

Principe WCAG begrijpelijk
Voor wie schrijver, redacteur
Uitvoering snel
Prioriteit hoog

De volgende maatregelen dragen bij aan begrijpelijke teksten:

  • Taalgebruik laten aansluiten bij doel en doelgroep
  • Korte zinnen in actieve werkwoordsvorm
  • Lange, samengestelde zinnen in stukken
  • Abstract en figuurlijk taalgebruik vermijden
  • Buitenlandse woorden, moeilijke woorden en vaktermen vermijden; waar nodig vervangen door algemeen bekende woorden
  • Afkortingen vermijden; waar nodig verklaren bij de eerste weergave
  • Leestekens voor het weergeven van de structuur
  • Een persoonlijke, meer informele toon

Hoe controleer je het?

  • Handmatig: door een deskundige en samen met gebruikers.
  • Technisch: met een leesniveautool. Zie bronnen.

Leesniveaus lopen op van A1, A2 via B1, B2 naar C1 en C2. Het gemiddelde niveau in Nederland is B1. Het niveau van deze tekst is B2.

Resultaat

  • Goed geschreven teksten bereiken meer mensen. Ze brengen de boodschap beter over.
  • Teksten in begrijpelijke taal lezen sneller en prettiger.

Voorbeeld

Deze tip is gebaseerd op de invalshoeken die aan bod komen in de gids Maak open! Deze gids bevat tien oogpunten voor inclusief ontwerpen. Als ontwerper, schrijver of uitgever heb je een eigen invalshoek, jouw lezers hebben die ook.

Snelstartgidsen

Praktische tips voor toegankelijk publiceren

Toegankelijke informatie. Het lijkt lastig te realiseren, maar dat valt reuze mee. Deze gidsen bevatten elk tien handvatten voor eenvoudige oplossingen. Kleine oplossingen kunnen namelijk al een groot effect hebben.

Bestel gedrukte gidsen Download PDF Doe mee!    Download PDF Maak open! Download PDF Check dit!    Download PDF Bekijk het! 

 

Gebruik herkenbare linkteksten

Een link met tekst ‘Lees meer’ zegt niets. Want, wat krijg je te lezen als je op de link klikt? Waar verwijst de link naar? Het doel van de link moet duidelijk in de linknaam zijn omschreven. Dit is vooral belangrijk als de link automatisch een actie start, zoals downloaden. Zorg er dus voor dat de links in je publicatie altijd betekenisvolle linknamen of herkenbare linkteksten zijn.

Principe WCAG bedienbaar
Voor wie schrijver, redacteur
Uitvoering redelijk snel
Prioriteit hoog

De bestandsnamen bevatten geen spaties en speciale tekens zoals een punt, ampersand (&) of slash (/). Dit kan negatieve effecten hebben op gebruik met software.

Hoe controleer je het?

Handmatig: door een deskundige en samen met gebruikers.

Resultaat

  • Gebruikers van hulptechnologie zoals computerstemmen werken efficiënter met korte bestandsnamen zonder speciale tekens.
  • Iedereen kan bestanden met een betekenisvolle naam makkelijker en sneller vinden, selecteren en begrijpen.
  • Bestandsnamen zonder speciale tekens werken beter samen met software [link naar item Publicaties maken voor álle technologie].

Voorbeelden betekenisvolle linknamen

Deze tip is afkomstig uit de gids Maak open! Wil je alle tips van deze gids bekijken? Download de gids Maak open!

Maak bestanden begrijpelijk en sneller vindbaar

Bestanden worden volop gedeeld en gekoppeld aan websites of apps. Maar voordat je dat doet, zorg ervoor dat ieder bestand een helder omschreven bestandsnaam heeft die snel duidelijk maakt wat de inhoud is. Of het nu gaat om een Word-document, PDF-bestand, afbeelding of welk bestand dan ook.

Principe WCAG bedienbaar
Voor wie schrijver, redacteur
Uitvoering redelijk snel
Prioriteit hoog

De bestandsnamen bevatten geen spaties en speciale tekens zoals een punt, ampersand (&) of slash (/). Dit kan negatieve effecten hebben op gebruik met software.

Hoe controleer je het?

Handmatig: door een deskundige en samen met gebruikers.

Resultaat

  • Gebruikers van hulptechnologie zoals computerstemmen werken efficiënter met korte bestandsnamen zonder speciale tekens.
  • Iedereen kan bestanden met een betekenisvolle naam makkelijker en sneller vinden, selecteren en begrijpen.
  • Bestandsnamen zonder speciale tekens werken beter samen met software.

Voorbeeld

Deze tip is afkomstig uit de gids Maak open! Wil je alle tips van deze gids bekijken? Download de gids Maak open! 

Uitgevers die toegankelijke publicaties willen maken (zoals e-books) én aan wetgeving willen – of moeten – voldoen, hebben standaarden nodig. Wat zijn de belangrijkste standaarden voor uitgevers? We stippen hier de belangrijkste standaarden: de WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines), de Europese standaard EN 301 549 en EPUB.

WCAG 2.1

Deze standaard is de internationale norm voor toegankelijke websites, apps en documenten. Een werkgroep van het World Wide Web Consortium (W3C) beheert en onderhoudt de standaard.

De afkorting staat voor Web Content Accessibility Guidelines. Maar vanaf versie 3 staat de afkorting voor W3C Content Accessibility Guidelines. Dat is illustratief: de richtlijnen waren aanvankelijk ontworpen voor websites, maar zijn door de jaren heen steeds meer van toepassing geworden op alle digitale informatie. Ook is er steeds meer aandacht gekomen voor andere beperkingen dan visueel, motorisch en auditief. Bijvoorbeeld cognitief.

De structuur van de WCAG bestaat momenteel uit 4 principes, 13 basisrichtlijnen, 78 criteria om aan te voldoen. Verder bevat de WCAG voorbeelden, uitzonderingen, verklarende woordenlijst en zowel afdoende als aanbevolen technieken.

De standaard heeft 3 niveaus waarop je aan eisen kunt/moet voldoen: A, AA en AAA. Waarbij het niveau A laag en minimaal is, niveau AA in de meeste gevallen vereist is en AAA verder gaat en op een hoog niveau aan de eisen voldoet.

Elk succescriterium:

  • beschrijft het doel en de intentie;
  • het niveau (A, AA of AAA);
  • is voorzien van toetsbare vereisten (succescriteria genoemd);
  • geeft voorbeelden en aanbevelingen;
  • vermeldt uitzonderingen;
  • noemt afdoende en aanbevolen technieken (ook bij succescriteria).

De WCAG-standaard is dus in lagen opgebouwd. Een voorbeeld:

  • Principe 1 – Waarneembaar: “Informatie en componenten van de gebruikersinterface moeten toonbaar zijn aan gebruikers op voor hen waarneembare wijze.”
  • Richtlijn 1.1 Onderscheidbaar: “Maak het voor gebruikers gemakkelijker om content te horen en te zien, waaronder scheiding van voorgrond en achtergrond.”
  • Succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur: “Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.”
  • Succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum): “De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen: (…)”

EN 301 549

Deze standaard is als Europese Norm (EN) van toepassing op de EU-richtlijn voor toegankelijke websites en apps van overheidsinstanties. Bij gevolg in Nederland op het Tijdelijk Besluit digitale toegankelijkheid overheid (2018) dat uitvoering geeft aan die richtlijn.

In EN 301 549 is WCAG 2.1 AA opgenomen. EU-richtlijnen verwijzen alleen naar eigen standaarden, niet naar die van derden. Hierin is ook opgenomen dat je toegankelijk moet inkopen, hardware, software en documenten.

EPUB 1.0

Deze standaard is de internationale norm voor EPUBs die aan de bron toegankelijk gemaakt kunnen worden. Een werkgroep van het World Wide Web Consortium (W3C) beheert en onderhoudt de standaard.

De standaard bestaat uit drie onderdelen.

  1. De eisen voor WCAG 2.1 AA. EPUB3 vertoont namelijk sterke overeenkomsten met websites.
  2. Specifieke eisen voor EPUB3, onder meer over het synchroon laten verlopen van tekst en audio.
  3. Eisen voor de manier waarop je rapporteert over de (mate) van toegankelijkheid. Voor de distributie zijn bepaalde metadata verplicht, sommige metadata aanbevolen.

Er komen steeds meer en steeds strengere eisen voor toegankelijkheid. Ook wat betreft het uitgeven van publicaties. Deze eisen zijn opgenomen in een aantal belangrijke afspraken, regels, en wetten. Aan welke wetgeving moeten uitgevers voldoen? In dit artikel stippen we de belangrijkste  verdragen, richtlijnen en wetten aan die van belang zijn voor het uitgeven van toegankelijke publicaties.

Internationale verdragen

Dit zijn overeenkomsten tussen staten die vallen binnen internationale wetgeving. Hierin staan doelen en regels beschreven. Staten kunnen deze ondertekenen (akkoord gaan met de overeenkomst), accepteren (aangeven te willen deelnemen) en ratificeren (zich verplichten tot opvolging van de overeenkomst).

Voorbeelden:

  • Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap, kortweg VN Verdrag Handicap (13 december 2006, VN)
  • Verdrag van Marrakesh (27 juni 2013, WIPO) met daarin een uitzondering op de auteurswet, waarop geautoriseerde non-profit instellingen zich mogen beroepen. In Nederland zijn Stichting Dedicon, Christelijke Blindenbibliotheek (CBB) en Bibliotheekservice Passend Lezen (BPL) toegestaan zonder toestemming van de uitgever toegankelijke versies te produceren (bijvoorbeeld in braille, audio, vergrotingen) en deze te distribueren uitsluitend aan personen met een aantoonbare beperking.

EU-richtlijnen

Als we ons beperken tot de EU gaat het om richtlijnen (‘Directives’) die lidstaten binnen een gestelde termijn in wetgeving moeten omzetten. Lidstaten moeten minimaal voldoen aan wat in de richtlijn staat. Lidstaten mogen ook striktere wetgeving opstellen.

Voorbeeld:

  • Richtlijn 2019/882: richtlijn voor toegankelijke websites en apps van overheidsinstanties (26 oktober 2016);
  • Richtlijn 2016/2102: voor toegankelijke producten en diensten (17 April 2019). De richtlijn is bekend als de Europese Toegankelijkheidsakte of European Accessibility Act (EAA).

EU-verordeningen

In de EU gaat het om verordeningen (‘Regulations’) die direct van toepassing zijn op alle lidstaten. Lokale wetgeving is hiervoor dus niet nodig.

Nederlandse wetten

In Nederland gaat het onder meer om:

Over de Europese Toegankelijkheidsakte

De Europese Toegankelijkheidsakte is onder meer van toepassing op ICT-producten (computers, smartphones, e-readers), bankdiensten, transportdiensten (o.a. kaartautomaten), audiovisuele media diensten, e-books en webwinkels.

  • Vereist dat e-books zijn voorzien van metadata over toegankelijkheid in de gehele uitgeefketen, bibliotheken en catalogi.
  • Vereist toegankelijke product- en diensteninformatie voor klanten en gebruikers (handleidingen, instructies, verpakking, user interface, e.d.)

Het tijdspad voor uitvoering van de richtlijn in Nederland is:

  • 28 juni 2022: wetgeving in Nederland;
  • 28 juni 2025: intrede wetgeving in Nederland.

TIP: in een reeks video’s geeft Dedicon-expert Marian Oosting uitleg over de belangrijkste richtlijnen, verdragen en wetten wat betreft toegankelijkheid en toegankelijk publiceren.

Wat verstaan we onder toegankelijkheid?

Wat is toegankelijkheid eigenlijk, wat verstaan we daaronder? Welk beeld hebben we daar bij? En waarom is het belangrijk en voor wie? Hoe toegankelijk zijn producten en diensten die we in het dagelijks leven tegenkomen? Wat valt op als we naar voorbeelden kijken?

  • Het afvinken van de verplichting is niet voldoende. Voldoen aan de eisen garandeert nog geen goede gebruikservaring.
    Voorbeeld: onbruikbare hellingbaan
  • Toegankelijkheid raakt iedereen. We ervaren allemaal beperkingen. Bijvoorbeeld: we zijn niet meteen slechtziend als iets slecht zichtbaar is.
    Voorbeeld: bruine routeaanduiding in het bos.
  • (On)toegankelijkheid bij digitale producten bevindt zich voor een groot deel letterlijk achter de schermen en uit het zicht. (On)toegankelijkheid is bij fysieke producten en diensten directer zichtbaar.
    Voorbeeld: websites, apps en e-books.
  • Ontoegankelijke producten en diensten leiden tot klachten, soms tot aanklachten.
    Voorbeeld: in het verleden de Rabo App.

Toegankelijkheid is de mate waarin informatie, producten, diensten en omgevingen open en bruikbaar zijn voor iedereen. Het is een kwaliteitseigenschap. We maken onderscheid tussen:

  • fysieke toegankelijkheid: gebouwen, woningen, buitenruimtes;
  • digitale toegankelijkheid: websites, e-books, documenten, software, hardware;
  • sociale toegankelijkheid: werk/school, cultuur/sport, thuis, openbaar leven, gedrag.

In de workshops Toegankelijk Publiceren aan de Bron (TPUB2) concentreren we ons op digitale toegankelijkheid. Richtlijnen om dat te bereiken hebben soms echter ook betrekking op drukwerk. Denk aan voldoende kleurcontrast tussen tekst en achtergrond, aan spatiering van tekst (ruimte tussen alinea, regels, woorden en tekens) en begrijpelijke taal.

Waarom werken aan toegankelijkheid?

  • Omdat het hoort (ethisch).
    We willen een samenleving zonder drempels waarin participatie en integratie mogelijk is en iedereen kan meedoen.
  • Omdat het moet (juridisch).
    We moeten aan wetten en regelgeving voldoen, zoals wetten voortvloeiend uit het VN-Verdrag Handicap(Wet gelijke behandeling handicap of chronische ziekte -Wgbh/cz-) en de EU Toegankelijkheidsakte voor producten en diensten waaronder e-books, e-readers en websites.
  • Omdat het kan (praktisch).
    Er zijn duidelijke standaarden, richtlijnen, handvatten en goede praktijkvoorbeelden om aan formele toegankelijkheid te voldoen. Er zijn meetinstrumenten die helpen bij het controleren.
  • Vooral omdat het helpt (kwalitatief).
    Toegankelijkheid verhoogt de kwaliteit, productiviteit en communicatie. Het maakt dingen mogelijk voor mensen met een beperking, makkelijk voor mensen zonder een beperking.

Voorbeelden:

  • Een hellingbaan is noodzakelijk voor wie in een rolstoel zit, makkelijk voor wie de ingang wil bereiken met een kinderwagen, rollator of steekwagen.
  • Ondertiteling is noodzakelijk voor dove en slechthorende mensen, makkelijk voor wie in een lawaaierige omgeving of een stilteruimte zit.

Voor wie is toegankelijkheid belangrijk?

Toegankelijkheid is belangrijk voor mensen met een permanente beperkingen.

  • visueel (blind, slechtziend, kleurenblind).
  • auditief (doof, slechthorend).
  • fysiek (o.a. reuma, coördinatie, tremor, RSI).
  • spraak (o.a. stomheid, stotteren).
  • cognitief (o.a. ADHD, autisme, epilepsie, migraine).

Maar iedereen kent beperkingen. We maken onderscheid tussen permanente, tijdelijke en situationele beperkingen:

  • permanent veroorzaakt door een permanente stoornis, aandoening;
  • tijdelijk, veroorzaakt door een tijdelijke stoornis, aandoening;
  • situationeel, veroorzaakt door de omgeving, situatie, context.

Voorbeeld 1

  • permanent: slechtziend
  • tijdelijk: ooginfectie
  • situationeel: tijdens het autorijden met de blik gericht op de weg

Voorbeeld 2

  • permanent: doof
  • tijdelijk: verstopte oren
  • situationeel: in een discotheek met harde muziek

Voorbeeld 3

  • permanent: één arm
  • tijdelijk: gebroken arm, RSI
  • situationeel: een kind op de arm

Voorbeeld 4

  • permanent: ADHD
  • tijdelijk: een zwak geheugen na een val of hersenschudding
  • situationeel: aan het einde van een drukke dag met veel prikkels

Wetten, regels, richtlijnen en toegankelijkheid

In 2016 trad het VN-verdrag Handicap in Nederland in werking. Doel van dit verdrag is het bevorderen, beschermen en waarborgen van de mensenrechten van mensen met een beperking.

Centrale begrippen in het verdrag zijn inclusie, persoonlijke autonomie en volledige participatie. In het verdrag is aangegeven wat de overheid moet doen om ervoor te zorgen dat de positie van mensen met een beperking verbetert. Het College voor de Rechten van de Mens houdt in Nederland toezicht op de naleving van het verdrag en de manier waarop het verdrag in de praktijk wordt gebracht.

Inmiddels vindt het thema toegankelijkheid ook buiten de overheid zijn weg. Steeds meer organisaties sluiten aan bij de trend om informatie op een manier aan te bieden die toegankelijk is voor iedereen. Niet omdat zij dit moeten, maar vooral omdat zij dit willen. De voordelen hiervan in de praktijk zijn niet alleen belangrijk voor mensen mét een beperking, ook voor mensen zonder beperking zijn de oplossingen vaak erg plezierig.

Digitale inclusie en digitale toegankelijkheid

Rond de 2,5 miljoen Nederlanders vinden het moeilijk om te werken met digitale apparaten zoals computer, smartphone of tablet. Het verbeteren van digitale inclusie is een grote uitdaging en wordt door de samenwerking met verschillende partijen en gebruikers mogelijk. Digitale inclusie is niet beperkt tot de vaardigheden van de gebruiker. Zo heeft toegankelijkheid van een webinterface grote invloed op het vermogen van gebruikers met een functiebeperking om succesvol te kunnen maken van online informatie en diensten.

In 2016 is een Europese richtlijn voor digitale toegankelijkheid in werking getreden en Nederland heeft deze Europese richtlijn per 1 juli 2018 omgezet in een Algemene Maatregel van Bestuur:  Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid. Het besluit is bedoeld om de toegankelijkheid te borgen voor mensen met een functiebeperking. De invoering bestaat uit drie fases en de laatste fase staat gepland in 2021. Overheidsinstanties hebben twee verplichtingen:

  1. Online content toegankelijk(er) maken
  2. Verantwoorden via een toegankelijkheidsverklaring.

Webtoegankelijkheid is ook een organisatorisch vraagstuk

Webtoegankelijkheid is niet enkel een technisch vraagstuk, beperkt tot het toepassen van richtlijnen. Het is ook – en vooral – een organisatorische kwestie. Website en mobiele applicaties zijn bijna nooit ineens 100% toegankelijk. Het einddoel is belangrijk, maar zolang dat nog niet is bereikt, zijn de maatregelen om daar te komen ook van belang.

Overheidsinstanties zijn verplicht om een toegankelijkheidsverklaring te plaatsen op alle websites waarvoor de overheidsinstantie verantwoordelijk is. In de verklaring staat welke maatregelen de instantie neemt om toegankelijkheid te borgen. Dat kan bijvoorbeeld gaan over het nemen van – technische – maatregelen, maar ook over het periodiek laten testen van de website. In de verklaring dient inzicht te worden gegeven in de verbeterpunten en in de voortgang.

‘’Start met de vier basisprincipes waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust. Toegankelijkheid is geen kwestie van vinkjes zetten maar een continu (verbeter)proces: plan, do, check en act. Te vaak worden voor relatief eenvoudige problemen complexe oplossingen bedacht, maar dat is lang niet altijd nodig. Ga op zoek naar eenvoudige oplossingen en laat zien dat je werk maakt van toegankelijkheid”, aldus Raph de Rooij, Senior Beleidsmedewerker van Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Europees model

Het Ministerie van Binnenlandse Zaken ontwikkelt, in het kader van harmonisatie, een Nederlandse versie van het Europese model. Organisaties kunnen met behulp van een ‘invulassistent’ snel en op uniforme wijze een toegankelijkheidsverklaring genereren. Kenmerken van de Nederlandse conceptversie:

  • Een toegankelijkheidsverklaring per site/app is mogelijk
  • Bij toegankelijkheidsclaims moet ondersteunend bewijs worden meegeleverd
  • Een verantwoordelijk manager of bestuurder moet tekenen voor ‘gezien en akkoord’

‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt’

Met deze opmerkelijke quote start Hans Beerens van Dedicon zijn presentaties bij uitgevers. In zijn dagelijks werk als manager toegankelijkheid heeft Hans veel contact met uitgeverijen en verzorgt hij regelmatig bewustwordingssessies, trainingen en geeft hij organisaties advies.

Tijdens zijn presentaties bij uitgevers gaat hij dieper in op de betekenis van begrippen zoals toegankelijkheid en beperkingen. Doorspekt met praktijkvoorbeelden geeft hij een belangrijke boodschap af: toegankelijkheid gaat niet alleen over technologie en het afvinken van lijstjes met richtlijnen. Je slaat de plank dan al snel mis. Het gaat ook over communicatie en productiviteit, over het bij elkaar brengen van mensen en informatie. Niet alleen op websites maar ook in documenten, op apparaten en met computerprogramma’s. Samenwerking in de keten én met eindgebruikers is belangrijk om oplossingen te ontwikkelen waar je pas echt wat aan hebt.

Voor mensen zonder een beperking maakt toegankelijkheid dingen makkelijk. Voor mensen met een beperking maakt het dingen mogelijk. Toegankelijkheid raakt dus iedereen: ouderen, kinderen, digibeten, slechtzienden, dyslectici, kleurblinden en laaggeletterden. En als je niet permanent beperkt bent, dan ben je dat wellicht tijdelijk of situationeel. In zijn presentatie onderstreept Hans dat de doelgroep die profijt heeft van toegankelijke informatie erg groot is. En het belang voor uitgevers daarmee ook.

Met de wetenschap in het achterhoofd is het verstandig om informatie niet achteraf, maar direct aan de bron toegankelijk te maken. Doordat je achteraf geen herstelwerk hoeft te verrichten, besparen uitgeverijen hiermee tijd en geld.

Voordelen toegankelijke informatie

  • Goed voorbereid op technologische ontwikkelingen zoals EPUB
  • Positieve uitstraling van de organisatie
  • Optimale aansluiting op andere apparaten en andere hulptechnologie
  • Met begrijpelijke en goed leesbare informatie beter bereik
  • Digitale, toegankelijke informatie is zeer goed vindbaar in zoekmachines

In de boekjes Maak open!, Doe mee! Check dit! en Bekijk het! staan veel praktische tips die direct toepasbaar zijn. De boekjes zijn uiteraard ook beschikbaar als toegankelijke PDF en (gratis) te downloaden op dit platform.

Download PDF Doe mee!    Download PDF Maak open! Download PDF Check dit!    Download PDF Bekijk het!  Bestel gedrukte gidsen

“Mijn belangrijkste adviezen voor uitgeverijen en andere organisaties die content maken zijn samenwerking in de keten én betrek de eindgebruikers in het proces. Binnen de organisatie zijn naast de schrijvers ook beleidsmakers, ontwerpers, redacteuren en ontwikkelaars een belangrijke schakel. Eindgebruikers weten als geen ander wat werkt en wat niet. Betrek ze al vroeg in het proces en geef ruimte voor feedback.”

– Hans Beerens –