Heb ook lezers met een handicap in vizier

Je hebt vast wel beeld bij wie de beoogde lezers van je ontwerp zijn. Maar denk je dan ook aan mensen met een handicap? Mensen die blind of slechtziend zijn. Of, wat veel vaker voorkomt, dyslexie hebben? Als je écht universeel wilt ontwerpen, dus voor iedereen, met en zonder beperking, dan doe je er goed aan je in te leven in mensen met een beperking. Pas dan leer je alle lezers kennen!

em·pa·thie (de; v) het vermogen om je in te leven in de gevoelens van anderen
voor wie ontwerpers, producenten, uitgevers van inclusieve publicaties

Waarom inleven in gebruikers met een handicap?

  • Omdat je beter begrijpt wat zij écht nodig hebben. En wat niet.
  • Het voorkomt dat je jouw vanzelfsprekendheden als uitgangspunt neemt. Je maakt je ontwerp namelijk niet voor jezelf. En het voorkomt dat je bepaalde mensen onbewust uitsluit.
  • Je ontwerp wordt er beter van. Je bent immers beter in staat iets te maken vanuit het oogpunt van een gebruiker. Je snapt beter hoe ook mensen met een beperking jouw digitale publicatie lezen.
  • Je houdt rekening met onze verscheidenheid en verschillende beperkingen. Een ‘gemiddelde’ persoon met een beperking bestaat niet.

Hoe pak je het aan?

  • Door zelf beperkingen aan den lijve te ervaren. Maak het jezelf moeilijk om te kijken, luisteren en bewegen. Zet een dagje een afgeplakte veiligheidsbril op of een koptelefoon. Zet de kleuren van je scherm uit. Doe werkhandschoenen aan.
    Op deze website vind je verschillende tips om je ontwerp te checken vanuit lezers met een beperking.
  • Andere manieren om mensen met een beperking beter te leren kennen. Loop bijvoorbeeld een dag mee met iemand die blind is. Kijk mee hoe iemand die slechtziend is een e-book bestelt. Maak samen met een dyslectische leerling een online huiswerkopdracht en vul de antwoorden in.
  • Zoek steeds de uitersten op, niet wat er tussenin ligt. Zo krijg je beter inzicht in de problemen die je voor alle lezers kunt oplossen.
Deze tip is gebaseerd op de invalshoeken die aan bod komen in de gids Bekijk het! Deze gids bevat tien oogpunten voor inclusief ontwerpen. Als ontwerper, schrijver of uitgever heb je een eigen invalshoek, jouw lezers hebben die ook. Bekijk het daarom eens van de andere kant. Download de gids Bekijk het!

 

 

Snelstartgidsen

Praktische tips voor toegankelijk publiceren

Toegankelijke informatie. Het lijkt lastig te realiseren, maar dat valt reuze mee. Deze gidsen bevatten elk tien handvatten voor eenvoudige oplossingen. Kleine oplossingen kunnen namelijk al een groot effect hebben.

Bestel gedrukte gidsen Download PDF Doe mee!    Download PDF Maak open! Download PDF Check dit!    Download PDF Bekijk het! 

 

Blijf weg van aannames, stel vragen en evalueer

Niets zo frustrerend dan dat je met veel passie een geweldig idee of ontwerp hebt uitgewerkt en na oplevering blijkt dat het de plank mis slaat; niet iedereen kan ermee overweg. Zonde van de tijd en energie die je erin hebt gestopt! Wil je ‘universeel ontwerpen’ dan moet iedereen het ontwerp kunnen gebruiken. Iedereen. Dus zonder dat een aanpassing of speciaal ontwerp (achteraf) nodig is. Check dus altijd bij de beoogde lezers wat ze van je publicatie vinden. Evalueer je idee of ontwerp. En, bevraag ook lezers met een handicap. Wat is hun oordeel?

e·va·lu·a·tie (de; v; meervoud: evaluaties) achteraf bespreken en onderzoeken
om ervan te leren
voor wie ontwerpers, producenten, uitgevers van inclusieve publicaties

Waarom zou je naar het oordeel van je lezers vragen?

  • Omdat het logisch is. Je wil weten wat je lezers, ook lezers met een beperking, vinden van je nieuwe website, app, e-book of andere digitale publicatie. En wel zo vroeg mogelijk.
  • Achter je bureau ga je niet ontdekken hoe echte mensen echte digitale publicaties gebruiken in echte omstandigheden.
  • Evalueren kan altijd: aan het begin én tussendoor én aan het eind van het productieproces. Zo houd je de vinger aan de pols. Dat is efficiënt en effectief.
  • Je wil iets bruikbaars en moois maken. Dat doe je goed en met goede bedoelingen. Maar wat is ‘goed’? Denken de lezers er hetzelfde over?
  • Je neemt aan dat je de goede keuzes maakt. Maar kloppen je aannames? Alle reden om dat te onderzoeken. Lezers van je publicatie kunnen je de ogen openen.

Hoe evalueer je je publicatie met je lezers?

  • Verzamel feedback van lezers door ze te bevragen over het gebruik en de werking van je digitale publicatie.
  • Wees daarbij transparant: vertel wat lezers mogen verwachten van je digitale productie en hoe toegankelijk deze is. Voeg de informatie over toegankelijkheid toe aan de boekgegevens van e-books. En publiceer een toegankelijkheidsverklaring op je website en in apps. Vertel daarin wat wel en wat (nog) niet goed gaat, wat aan websites en apps moet worden verbeterd en wanneer je dat gaat doen.
  • Check bij lezers met een handicap of ze je digitale publicatie kunnen waarnemen, bedienen en begrijpen. Lees ook het  artikel over de 4 principes van WCAG. Kan het niet met de ogen, dan moet het kunnen met de oren (laten voorlezen) of de handen (in braille voelen).
  • Kijk mee met iemand die blind of doof is of een andere beperking heeft. Kijk en luister terwijl ze taken uitvoeren én hardop denken. De eerste reacties zijn goud waard! Ze vertellen wat ze denken, doen en voelen. Dat zijn weliswaar momentopnames, maar ze helpen enorm bij het voorkomen en oplossen van de grootste problemen. Het kost bijna niks, het voorkomt en bespaart veel.
  • Bereid onderzoek goed voor; je lezers weten ook niet altijd wat ze willen. Maak duidelijk dat je het gebruik onderzoekt, niet de lezer zelf. Stel ze op hun gemak.
  • Eén persoon met één bepaalde beperking bevragen is onvoldoende. Eén kan nooit representatief zijn voor allen.
Deze tip is gebaseerd op de invalshoeken die aan bod komen in de gids Bekijk het! Deze gids bevat tien oogpunten voor inclusief ontwerpen. Als ontwerper, schrijver of uitgever heb je een eigen invalshoek, jouw lezers hebben die ook. Bekijk het daarom eens van de andere kant.

 

 

Snelstartgidsen

Praktische tips voor toegankelijk publiceren

Toegankelijke informatie. Het lijkt lastig te realiseren, maar dat valt reuze mee. Deze gidsen bevatten elk tien handvatten voor eenvoudige oplossingen. Kleine oplossingen kunnen namelijk al een groot effect hebben.

Bestel gedrukte gidsen Download PDF Doe mee!    Download PDF Maak open! Download PDF Check dit!    Download PDF Bekijk het! 

 

Staar je niet blind op je eigen creatie

Inclusief ontwerpen. Design for all. Als ontwerper of uitgever weet je (steeds beter) wat universeel ontwerpen, toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid betekent. Als bedenker van een digitale publicatie wil je iedereen bereiken en laten meedoen. Ook lezers met een beperking. Hoe weet je dat je echt goed zit met je creatie? Betrek al vanaf het begin je lezers bij het productieproces. Ook lezers met een handicap.

par·ti·ci·pa·tie (de; v; meervoud: participaties) aandeel in iets hebben, deelname
voor wie ontwerpers, producenten, uitgevers van inclusieve publicaties

Waarom zou je je lezers bij de productie betrekken?

  • Voor mensen met een beperking is participatie niet meer dan logisch. “Niets over ons, zonder ons” is een veelgehoorde slogan. Ofwel: als iets voor mensen met een handicap is bedoeld, dan willen ze daarover wat kunnen zeggen.
  • Mensen met een beperking kunnen je inzicht geven in wat ze écht willen, wat ze nodig hebben en wat hun struikelblokken zijn. Mensen met een beperking moeten soms noodgedwongen creatief zijn. Vaak kunnen ze je op nieuwe, onverwachte ideeën brengen.
  • Verschillende invalshoeken helpen beslissingen te nemen over een ontwerp dat bedoeld is voor iedereen.
  • Als je lezers met een beperking erbij betrekt, dan voorkomt het dat je je blind staart op jouw eigen ontwerp of plan. En dat je al vroeg een verkeerde afslag neemt. Dat bespaart kosten en aanpassingen achteraf.
  • Als mensen met een beperking aandeel hebben in het ontwerp van je digitale publicatie, accepteren ze sneller het resultaat. Het verkleint de kans op klachten en kritiek achteraf. Lees ook het artikel Het oordeel van je lezers is goud waard.
  • Participeren brengt mensen bij elkaar. Zeker als ze hetzelfde belang hebben.

Hoe betrek je je lezers?

  • Betrek je lezers bij het productieproces al vanaf het begin van het idee of ontwerp. Vaak is daarvoor enig maatwerk nodig, maar een gesprek is eenvoudig te organiseren. Concrete vragen en ideeën voorkomen lange discussies.
  • Maak duidelijk wat je van deze lezers verwacht. Je hoeft niet alle wensen over te nemen, maar leg wel uit waarom je bepaalde keuzes maakt.
  • Bouw een netwerk op van mensen met beperkingen. Zij zijn vaak bereid om deel te nemen.
  • Steek je licht op bij organisaties die opkomen voor belangen van mensen met een handicap. Bijvoorbeeld voor mensen met een visuele beperking. Of klop eens aan bij een zorginstelling en een bibliotheek.
Deze tip is gebaseerd op de invalshoeken die aan bod komen in de gids Bekijk het! Deze gids bevat tien oogpunten voor inclusief ontwerpen. Als ontwerper, schrijver of uitgever heb je een eigen invalshoek, jouw lezers hebben die ook. Bekijk het daarom eens van de andere kant. Steek je nek uit, niet in het zand. Draai het eens om en kijk wijzer.

 

 

Snelstartgidsen

Praktische tips voor toegankelijk publiceren

Toegankelijke informatie. Het lijkt lastig te realiseren, maar dat valt reuze mee. Deze gidsen bevatten elk tien handvatten voor eenvoudige oplossingen. Kleine oplossingen kunnen namelijk al een groot effect hebben.

Bestel gedrukte gidsen Download PDF Doe mee!    Download PDF Maak open! Download PDF Check dit!    Download PDF Bekijk het! 

 

Wat ervaar je als er afleiding is tijdens het lezen?

Een rumoerige treincoupé, drukte op de werkvloer, een luidruchtig feestje bij de buren. Probeer dan maar eens een lastige webtekst te lezen, online een vliegreis te boeken of een webinar te volgen. Voor mensen met een leesbeperking een moeilijke opgave. Ondervind zelf hoe dat is met deze opdracht.

Principe WCAG waarneembaar
Nodig computer, website

Doe dit

Open in je browser een webwinkel voor boeken. Laat je afleiden: zet bijvoorbeeld harde muziek aan. Speel tegelijkertijd een video af. Laat iemand tegen je praten terwijl je leest. Knipper met de lampen. Beter nog: doe dat allemaal tegelijkertijd. Zoek, vind en bestel een boek. Betalen mag.

Next level: doe dit nadat je een nacht wakker bent gebleven.

Check dit

Wat zijn de antwoorden op de volgende vragen:

  • Welke inhoud maakt het moeilijk de aandacht vast te houden?
  • Hoe goed zijn de stappen voor bestellen te onthouden?
  • Welke onderbrekingen zijn er?
  • Hoe lang duurt het bestelproces?
  • Wat gebeurt er wanneer je per ongeluk een fout maakt?

Dit levert je winst op

  • Navigatie en instructies zijn duidelijk. Handelingen vragen zo weinig mogelijk van je geheugen. De volgorde is duidelijk en wordt niet onderbroken. En je weet altijd waar je bent.
  • De opmaak houdt de aandacht bij de inhoud. Er is weinig of geen afleiding. Bijvoorbeeld omdat drukke afbeeldingen, onverwachte geluiden, veel advertenties ontbreken. Ook zijn er geen bewegende beelden zoals een diashow.

Winnaars

  • Mensen met dyslexie of een cognitieve beperking. Wie moeite heeft met onder meer taal, snel handelen en informatie verwerken doet een groot beroep op geheugen en concentratie.
  • Mensen met een vorm van slechtziendheid. Wie slecht ziet heeft baat bij weinig afleiding op een website. Wanneer je het beeld sterk vergroot mis je snel functionele informatie.
  • Iedere gebruiker. Afleiding zit iedereen in de weg. Lezen en leren is effectiever als je de aandacht op de inhoud kunt richten. Sommige programma’s hebben daarom instellingen voor een sobere weergave. Bijvoorbeeld de optie ‘leesweergave’ in een browser. Deze haalt alles weg en toont alleen de tekstuele inhoud.

Deze tip is afkomstig uit de gids Check dit! Wil je alle tips van deze gids bekijken? Download de gids.

Snelstartgidsen

Praktische tips voor toegankelijk publiceren

Toegankelijke informatie. Het lijkt lastig te realiseren, maar dat valt reuze mee. Deze gidsen bevatten elk tien handvatten voor eenvoudige oplossingen. Kleine oplossingen kunnen namelijk al een groot effect hebben.

Bestel gedrukte gidsen Download PDF Doe mee!    Download PDF Maak open! Download PDF Check dit!    Download PDF Bekijk het! 

 

Wat gebeurt er als je tekst laat voorlezen?

Je bezoekt een website, opent een mail, bekijkt berichten in je stream. Hoe vaak lees je teksten op een beeldscherm? ‘Miljoenen keren’, zeggen de meesten. Maar er zijn ook mensen die teksten niet zomaar op een beeldscherm kunnen lezen. Bijvoorbeeld omdat ze blind of slechtziend zijn, dyslexie hebben of gewoonweg moeite hebben met lezen an sich. Voor hen is het fijn dat teksten kunnen worden voorgelezen met een voorleesfunctie.

Principe WCAG begrijpelijk
Nodig computer, website met tekst

Doe dit

Je hebt in je browser een website of een PDF geopend. Kies een website met een voorleesfunctie. Of gebruik de browser Microsoft Edge. Open daarin een website of PDF. Druk op F9 om het voorleesprogramma te openen. Laat de tekst op het scherm voorlezen.

Voor een bonuslevel: gebruik een webpagina met teksten in verschillende talen.

Check dit

Wat zijn de antwoorden op de volgende vragen:

  • In welke volgorde leest de computerstem voor?
  • Welke teksten leest de computerstem niet voor?
  • In welke taal of talen klinkt de tekst?

Dit levert je winst op

  • De inhoud is echte tekst. Een computerstem kan een afbeelding van tekst namelijk niet voorlezen.
  • De leesvolgorde klinkt logisch en is begrijpelijk. Lees het artikel Leesvolgorde. Deze komt overeen met de volgorde waarin je met de ogen zou lezen.
  • De computerstem klinkt in de taal van de tekst. De taal staat dan correct in de code. Het programma begrijpt dan welke computerstem nodig is. Zijn er verschillende talen in de tekst? Je scoort extra punten als de computerstem die taalwisseling volgt.

Winnaars

  • Mensen met dyslexie of een cognitieve beperking. Sommige gebruikers hebben moeite met teksten herkennen. En met vlot en accuraat lezen. Teksten laten voorlezen ondersteunt hen.
  • Mensen met een visuele beperking. Zij bedienen websites en lezen teksten met hulpprogramma’s zoals een schermlezer. Belangrijk dus dat de tekst in een logische volgorde en de correcte taal klinkt.
  • Iedere gebruiker. Computerstemmen zijn overal: in websites, besturingssystemen, readers, spraakassistenten. Het is voor iedereen prettig als het goed werkt.

Deze tip is afkomstig uit de gids Check dit! Wil je alle tips van deze gids bekijken? Download de gids.

Snelstartgidsen

Praktische tips voor toegankelijk publiceren

Toegankelijke informatie. Het lijkt lastig te realiseren, maar dat valt reuze mee. Deze gidsen bevatten elk tien handvatten voor eenvoudige oplossingen. Kleine oplossingen kunnen namelijk al een groot effect hebben.

Bestel gedrukte gidsen Download PDF Doe mee!    Download PDF Maak open! Download PDF Check dit!    Download PDF Bekijk het! 

 

Wat gebeurt er als je een video alleen kan beluisteren?

In films en tv-programma’s is vaak veel te zien. Personages verrichten allerlei handelingen en hebben emoties. Gebeurtenissen volgen elkaar op. Er wordt een bepaalde sfeer gecreëerd. De visuele elementen zijn van belang om een goed begrip te krijgen van het verhaal. Ook blinde en slechtziende kijkers willen meepraten over de laatste Mission Impossible, over een nieuwsitem dat de hele wereld over gaat of een grappig TikTok-filmpje.

Wat gebeurt er als je niets ziet? Of als je maar een klein beetje ziet? Kun je een goed beeld vormen van datgene wat er in een film gebeurt?

Principe WCAG waarneembaar
Nodig computer, trailer van een film

Doe dit

Open een trailer van een film of korte video op je computer. Kies een film die je nog niet kent of laat iemand anders de keuze maken. Doe je computerscherm bijna dicht. Of draai met je rug naar het scherm. Zet je beeldscherm uit. Leg je tablet of smartphone omgekeerd neer. Alles mag. Behalve kijken naar de video. Luister nu naar het fragment. Geef na afloop een samenvatting. Bekijk daarna de video en maak een vergelijking.

Check dit

Wat zijn de antwoorden op de volgende vragen:

  • Wat gebeurt er volgens jou in beeld?
  • Hoe goed kun je de inhoud begrijpen?
  • Wat valt op na het bekijken van de video?
  • Welke relevante visuele informatie heb je gemist?

Dit levert je winst op

  • De video heeft audiodescriptie: een gesproken beschrijving van visuele handelingen, personages en teksten in beeld. Deze klinkt tussen de dialogen en belangrijke geluiden. Gebeurt er zeer weinig in beeld? Dan is een tekstuele beschrijving voldoende.
  • Met de videospeler kun je de audiodescriptie aan- en uitzetten. Voor ondertiteling (CC) is dat al gangbaar. Voor audiodescriptie (AD) is het nog zeldzaam.

Winnaars

  • Mensen met een visuele beperking. Wie niet kan zien wat er in bewegend beeld gebeurt, heeft een alternatief nodig. Bijvoorbeeld een gesproken of geschreven verslag. Dat geldt voor vooraf opgenomen beelden. Maar ook voor live gebeurtenissen, bijvoorbeeld in een stadion en theater.
  • Mensen met een cognitieve beperking. Sommige gebruikers hebben moeite te begrijpen wat er in beeld gebeurt en te zien valt. Een gesproken beschrijving geeft uitleg.
  • Iedere gebruiker. Informatie die geluid en beeld combineert is beter in het geheugen te verwerken. Leren lukt dan beter.

Deze tip is afkomstig uit de gids Check dit! Wil je alle tips van deze gids bekijken? Download de gids.

Snelstartgidsen

Praktische tips voor toegankelijk publiceren

Toegankelijke informatie. Het lijkt lastig te realiseren, maar dat valt reuze mee. Deze gidsen bevatten elk tien handvatten voor eenvoudige oplossingen. Kleine oplossingen kunnen namelijk al een groot effect hebben.

Bestel gedrukte gidsen Download PDF Doe mee!    Download PDF Maak open! Download PDF Check dit!    Download PDF Bekijk het! 

 

Wat gebeurt er als je de inhoud moeilijk kan horen?

Interviews, luisterboeken, podcasts. Informatie dient zich steeds vaker aan in hoorbare vorm. Maar er zijn momenten dat iemand de informatie niet altijd kan horen. Bijvoorbeeld doordat er veel storende omgevingsgeluiden zijn of dat het geluid uit moet om anderen niet te storen. Of als iemand doof of slechthorend is.

Wat gebeurt er als luisteren moeilijk is? Kun je dan nog steeds alle informatie goed tot je nemen en begrijpen?

Principe WCAG waarneembaar
Nodig computer, geluidsfragmenten

Doe dit

Open op je computer of laptop een geluidsfragment waarin je mensen hoort spreken. Bijvoorbeeld een podcast, luisterboek of een video met een interview. Maak luisteren moeilijk: zet bijvoorbeeld je koptelefoon op, maar sluit hem niet aan. Ga naast de afzuigkap staan, zet hem op de hoogste stand. Ga op een druk kruispunt staan. Op de stoep! Verlaag het volume. Alles mag. Beluister de geluidsfragmenten.

Check dit

Wat zijn de antwoorden op de volgende vragen:

  • Hoe goed versta ik het gesproken woord?
  • Wat is het verschil tussen spraak en achtergrondgeluid?
  • Wat kan ik doen om in mijn eigen tempo te luisteren?

Dit levert je winst op

  • Er is voldoende contrast tussen spraak en achtergrondgeluid. Optimaal klinkt het gesproken woord vier keer harder.
  • De video heeft ondertiteling. Deze kun je aan- en uitzetten. Automatisch ondertitelen kan. Maar geeft soms rare of ongewenste teksten.
  • Je hebt voldoende tijd om te luisteren. Pauzeren, stoppen en terugspoelen is makkelijk te doen.
  • Tekst meelezen op het scherm maakt luisteren makkelijker.

Winnaars

  • Mensen met een gehoorbeperking. Wie slecht hoort heeft een alternatief nodig. Denk aan ondertiteling, een verslag van wat gezegd is en aan gebarentaal.
  • Mensen met dyslexie of een cognitieve beperking. Tekst ‘ontcijferen’ om te begrijpen wat er staat kost tijd en energie. Gesproken woord kan te snel gaan voor wie concentreren lastig is. Meelezen tijdens luisteren ondersteunt het begrijpen en houdt de aandacht bij de tekst.
  • Alle gebruikers. Visuele alternatieven voor gesproken woord helpen iedereen. Bijvoorbeeld ondertiteling als je in een stiltecoupé zit. En tekst kunnen meelezen op het scherm is voor iedereen prettig.

Deze tip is afkomstig uit de gids Check dit! Wil je alle tips van deze gids bekijken? Download de gids.

 

Snelstartgidsen

Praktische tips voor toegankelijk publiceren

Toegankelijke informatie. Het lijkt lastig te realiseren, maar dat valt reuze mee. Deze gidsen bevatten elk tien handvatten voor eenvoudige oplossingen. Kleine oplossingen kunnen namelijk al een groot effect hebben.

Bestel gedrukte gidsen Download PDF Doe mee!    Download PDF Maak open! Download PDF Check dit!    Download PDF Bekijk het! 

 

Is jouw publicatie toegankelijk, ook als je moeilijk kan zien?

1.200.000 mensen in Nederland ondervinden oogproblemen. 300.000 mensen zijn blind of zeer slechtziend. 85% van deze mensen is 50 jaar of ouder. Je moeder heeft last van beginnende staar. Je kind is bijziend. Is jouw publicatie goed te lezen wanneer het zicht niet 100% meer is? Check het! Maak kijken moeilijk en zie hoe toegankelijk jouw publicatie is.

Principe WCAG waarneembaar
Nodig computer, website / e-book

Doe dit

Op je computer staat een website of e-book. Maak kijken moeilijk: zet je computerbril af. Of zet de bril van je collega op. Gebruik een zonnebril en plak delen af. Plak huishoudfolie over je scherm. Ga in de felle zon staan met je tablet of smartphone. Alles mag. Blader door de website of het e-book. Lees de tekst en bekijk de afbeeldingen.

Check dit

Wat zijn de antwoorden op de volgende vragen:

  • Hoe goed is de inhoud op het scherm nog te onderscheiden?
  • Welke teksten zijn goed te lezen tegen de achtergrondkleur?
  • Wat kun je doen om de weergave te verbeteren?

Dit levert je winst op

  • Tekst is duidelijk te onderscheiden. Dat lukt als er voldoende kleurcontrast is tussen tekst en achtergrond. Het minimum is 4.5:1. Contrast kun je namelijk meten.
  • Instellingen voor een andere weergave werken. Je kiest bijvoorbeeld zelf de kleur van tekst en achtergrond. Of een grotere letter en een ander lettertype. Of instellingen voor afstand tussen tekst.
  • Aanpassen van de weergave lukt. Dat kan alleen bij echte tekst, niet bij afbeeldingen van tekst. Echte tekst kun je selecteren en laten voorlezen, lees meer in het artikel Echte tekst.

Winnaars

  • Mensen met een vorm van slechtziendheid. Wie slecht ziet heeft baat bij een hoog kleurcontrast tussen tekst en achtergrond. Ook goed werkende instellingen om de weergave te veranderen zijn hard nodig. Bijvoorbeeld kleuren omkeren of extra hoog contrast tonen.
  • Alle gebruikers. Een duidelijk contrast en kleurgebruik is voor iedereen prettig. Zelf de kleuren en tekstweergave kunnen kiezen zorgt voor een goede gebruikservaring.

Deze tip is afkomstig uit de gids Check dit! Wil je alle tips van deze gids bekijken? Download de gids.

 

Snelstartgidsen

Praktische tips voor toegankelijk publiceren

Toegankelijke informatie. Het lijkt lastig te realiseren, maar dat valt reuze mee. Deze gidsen bevatten elk tien handvatten voor eenvoudige oplossingen. Kleine oplossingen kunnen namelijk al een groot effect hebben.

Bestel gedrukte gidsen Download PDF Doe mee!    Download PDF Maak open! Download PDF Check dit!    Download PDF Bekijk het! 

 

Wat gebeurt er als je alleen linkteksten ziet?

Een website zit boordevol linkjes. Vaak in een blauwe kleur en onderstreept, soms ook met andere opmaak. Kijk maar eens naar je eigen site. Of pak er eens een nieuwssite bij. Wie blind is gebruikt hulptechnologie om deze linkjes te lezen. En om snel van de ene link naar de andere te navigeren, zonder eerst de bijbehorende inhoud te moeten lezen.

Kun jij uit de voeten met de batterij aan linkjes, wanneer je alle afbeeldingen en tekst van een webpagina verwijdert?

Principe WCAG bedienbaar
Nodig computer, website, Microsoft Word

Doe dit

We maken een linklijst. Selecteer de inhoud van een webpagina (Control + A). Kopieer de inhoud (Control + C) en plak deze in een Word-bestand (Control + V). Gooi alle tekst en afbeeldingen weg. Bewaar alleen de links. Op je computerscherm staat nu een Word-document met alleen maar links. Lees alle linkteksten. Beter nog: laat iemand anders de linkteksten lezen. Lees ook het artikel Betekenisvolle linknamen.

Check dit

Wat zijn de antwoorden op de volgende vragen:

  • Wat belooft de linktekst te gaan doen?
  • Hoe duidelijk is het doel van de link?
  • Hoe betekenisvol zijn de linkteksten?
  • Welke linktekst komt vaker voor?
  • Hoe lang zijn de linkteksten?

Dit levert je winst op

  • Linkteksten zijn begrijpelijk. ‘Klik hier’ en ‘lees verder’ zeggen niks. ‘Agenda’ is wel betekenisvol. Een volledig webadres is voor iedereen onleesbaar. Ook voor computerstemmen.
  • De linktekst klopt met het doel. De tekst belooft wat hij doet.
  • De linktekst is kort. Een linktekst als ‘Klik hier voor het downloaden van het dossier Inclusief publiceren in PDF-formaat’ is frustrerend lang.
    Compacter is: ‘Dossier Inclusief publiceren (PDF)’.
  • Onderstreepte tekst is altijd een link. Tekst benadrukken met onderstrepen is daarom verwarrend.

Winnaars

  • Mensen die blind of zeer slechtziend zijn. Ziende mensen vinden met hun ogen de links op een pagina. Mensen die blind of zeer slechtziend zijn gebruiken hulptechnologie. Daarmee navigeren ze naar links zonder de context te lezen.
  • Zoekmachines. Zoekmachines zijn net voorleessoftware. Ze zetten links op een rijtje. Betekenisvolle linkteksten zijn dus effectief voor zoekresultaten.
  • Alle gebruikers. Duidelijke linkteksten nodigen uit tot klikken. Ze zijn makkelijker te lezen. Zeker als ze kort zijn.

Deze tip is afkomstig uit de gids Check dit! Wil je alle tips van deze gids bekijken? Download de gids.

Snelstartgidsen

Praktische tips voor toegankelijk publiceren

Toegankelijke informatie. Het lijkt lastig te realiseren, maar dat valt reuze mee. Deze gidsen bevatten elk tien handvatten voor eenvoudige oplossingen. Kleine oplossingen kunnen namelijk al een groot effect hebben.

Bestel gedrukte gidsen Download PDF Doe mee!    Download PDF Maak open! Download PDF Check dit!    Download PDF Bekijk het! 

 

Wat als je de kleuren op het beeldscherm wijzigt?

Stel je eens voor: je ziet alles alleen maar in zwart, wit en grijs. Of je kunt de kleuren groen en rood niet onderscheiden. Of blauw en geel. Lastig, bijvoorbeeld als je een kleurige cirkeldiagram of geografische kaart wilt bekijken. Of wanneer je moet kiezen tussen een rode of een groene button. Dat iemand alle kleuren van een regenboog kan onderscheiden is niet zo vanzelfsprekend.

Wat gebeurt er als je de kleurweergave op je beeldscherm verandert? Kun je dan nog steeds alles goed zien en begrijpen?

Principe WCAG waarneembaar
Nodig computer, website / e-book

Doe dit

Op je computerscherm staat een website met kleurrijke pagina’s. Verander op je computer de kleurweergave. Bij instellingen voor toegankelijkheid kies je een andere weergave. Zet kleurfilters uit en kijk in grijstinten. Lees ook het artikel over Hoog contrast. Doe eens gek: keer de kleuren om.

Of ga naar Google of andere zoekmachine. Ook nu heb je de kleurweergave uitgezet of veranderd. Zoek nu naar kleurrijke landkaarten en grafieken en bekijk deze.

Check dit

Wat zijn de antwoorden op de volgende vragen:

  • Kun je alle informatie in kleur nog onderscheiden?
  • Kun je nog zien wat een link of knop is?
  • Zijn landkaarten en diagrammen nog steeds begrijpelijk?

Dit levert je winst op

  • Kleur is niet de enige manier om iets duidelijk te maken, lees bijvoorbeeld ook het artikel  Informatief kleurgebruik. Bijvoorbeeld in een online formulier. Zowel het rode kader als een tekst vertellen waar en wat verkeerd ging. En blauwe links in de tekst zijn daarom onderstreept.
  • Kleurrijke landkaarten en grafieken blijven begrijpelijk. Bijvoorbeeld omdat kleuren in de weergave zijn aangevuld met tekst, zoals percentages en namen. Ook lijnen, tekens en patronen helpen onderscheid te maken.

Winnaars

Mensen met een vorm van kleurenblindheid. Kleurenblinden zijn niet blind voor kleuren: ze zien sommige kleuren wel of niet goed. Belangrijk dus dat ze niet afhankelijk zijn van kleur om inhoud te begrijpen.

Deze tip is afkomstig uit de gids Check dit! Wil je alle tips van deze gids bekijken? Download de gids.

Snelstartgidsen

Praktische tips voor toegankelijk publiceren

Toegankelijke informatie. Het lijkt lastig te realiseren, maar dat valt reuze mee. Deze gidsen bevatten elk tien handvatten voor eenvoudige oplossingen. Kleine oplossingen kunnen namelijk al een groot effect hebben.

Bestel gedrukte gidsen Download PDF Doe mee!    Download PDF Maak open! Download PDF Check dit!    Download PDF Bekijk het!