In deze module leer je welke toegankelijkheidsinformatie kan worden medegedeeld met behulp van de Schema.org syntaxis en gecontroleerde woordenlijsten binnen EPUB3-bestanden. Ook wordt ingegaan op de basissyntaxis voor het weergeven van toegankelijkheidsmetadata binnen EPUB3-documenten. De gratis leermodule is te volgen op het Platform Inclusief Publiceren in de Praktijk en duurt ca. 30 minuten.
In deze module leer je over evaluatiemethoden en hun doelen en de momenten in het publicatieproces waarop evaluatie van toegankelijk zou moeten plaatsvinden. Er wordt ingegaan op de evaluatiemethode van de Richtlijnen voor Toegankelijkheid van Webcontent en op mechanismen voor het rapporteren van de naleving op toegankelijkheid. De gratis leermodule is te volgen op het Platform Inclusief Publiceren in de Praktijk en duurt ca. 45 minuten.
In deze module leer je standaarden en richtlijnen voor toegankelijk publiceren en de voordelen hiervan. Er wordt ingegaan op de overeenkomsten tussen EPUB en web en op de leidende beginselen van de Richtlijnen voor Toegankelijkheid van Webcontent. De gratis leermodule is te volgen op het Platform Inclusief Publiceren in de Praktijk en duurt ca. 30-45 minuten.
In deze module leer je meer over de wettelijke kaders voor toegankelijk publiceren en de voordelen van de Europese Toegankelijkheidsakte. Je leert welke eisen worden gesteld aan e-books en je krijgt inzicht in de criteria die van belang zijn voor de uitzondering in het auteursrecht. De gratis leermodule is te volgen op het Platform Inclusief Publiceren in de Praktijk en duurt ca. 30 minuten.
In deze module leer je hulptechnologieën kennen voor personen met een visuele beperking, met een lichamelijke beperking en met een leerstoornis. De gratis leermodule is te volgen op het Platform Inclusief Publiceren in de Praktijk en duurt ca. 30 minuten.
In deze module leer je welke lezers als ‘visueel gehandicapt’ worden geclassificeerd met betrekking tot de Auteurswet. Ook leer je welke andere beperkingen ertoe kunnen leiden dat mensen moeilijkheden ondervinden bij het lezen. Persona’s kunnen een nuttig hulpmiddel zijn om inclusieve, digitale boeken te ontwerpen. Je leert in deze training waar je rekening mee moet houden. De gratis leermodule is te volgen op het Platform Inclusief Publiceren in de Praktijk en duurt ca. 45 minuten.
Van overheden wordt in groeiende mate verlangd dat zij hun informatie voor iedereen beschikbaar stellen. Mensen met een leesbeperking mogen daarbij niet worden uitgesloten. Toch is het niet altijd even eenvoudig om informatie op een makkelijke manier toegankelijk te maken. Daaraan lijkt met WordToEPUB nu een einde te komen.
Ga naar de website van Dedicon en lees het volledige artikel.