Onder de noemer TPUB2 werden in de periode 2021 – 2022 workshops georganiseerd voor leden van de Mediafederatie. Van de deelnemende uitgevers werd alleen een investering in tijd gevraagd om de workshops te volgen en de kennis op te nemen, om daarna het geleerde in eigen huis verder te brengen. Doel: uitgevers klaar te stomen, voordat de wetgeving rondom toegankelijk publiceren in 2025 van kracht gaat.
De workshop Bewustwording was de eerste van de reeks. In een drietal sessies leerden de deelnemers met nieuwe ogen kijken naar hun eigen digitale publicaties. ‘Je gaat het nu eenmaal zien als je het doorhebt’, aldus Hans Beerens, manager Toegankelijkheid bij Dedicon en trainer van deze workshop.
Inhoud
Tijdens de workshop Bewustwording kwamen de volgende onderwerpen aan bod:
- Digitale toegankelijkheid
Wat verstaan we daar eigenlijk onder? Welk beeld hebben we daar bij? Waarom is het belangrijk en voor wie? - Formele eisen
Welke wetgeving is relevant voor uitgevers? Welke richtlijnen zijn er om te kunnen voldoen aan de wetgeving die in 2025 van kracht wordt? Welke standaarden voor websites en EPUB-bestanden helpen toegankelijk te publiceren aan de bron? Welke principes zijn een goed uitgangspunt voor het inschatten van toegankelijkheid van digitale publicaties? - Business case
Welke mythes zijn er in omloop rond digitale toegankelijkheid? Aan welke kosten moet je denken? En welke ontwikkelingen zijn relevant voor inclusief publiceren? - Beperkingen
Welke beperkingen kennen we? Wat voor gebruikservaringen hebben mensen met een leesbeperking? En wat voor hulptechnologie gebruiken zij bij lezen en leren?
Doelgroep
Omdat toegankelijkheid de verantwoordelijkheid is van iedereen in het publicatieproces werd de workshop Bewustwording gegeven voor uitgeefcoördinatoren en uitgevers, productiebegeleiders, projectmanagers en product owners, ontwerpers en vormgevers, ontwikkelaars en testers en voor redacteuren en contentspecialisten.
Resultaten
Met de workshop Bewustwording werden de volgende resultaten nagestreefd:
Deelnemers kunnen…
- het belang van digitale toegankelijkheid en inclusief publiceren benoemen;
- relevante wetgeving en standaarden noemen;
- de vier principes voor digitale toegankelijkheid definiëren;
- minimaal zes voorbeelden noemen van maatregelen voor digitale toegankelijkheid;
- minimaal vier redenen noemen waarom toegankelijkheid goed is voor business;
- verschillende beperkingen en ondersteunende technologie benoemen;
- globaal (mogelijke) toegankelijkheidsproblemen herkennen.
Bekijk de workshop Bewustwording
Nieuwsgierig naar de inhoud van deze workshop? Download dan een van deze documenten:
- Download de samenvatting (Word, 106 kB)
- presentatie bewustwordingssessie versie maart 2022 (PowerPoint, 6,5 MB)
Beide documenten zijn toegankelijk.