In deze module leer je wanneer kleur decoratief is en wanneer kleur gebruikt wordt om informatie over te brengen. Verder leer je of aanvullende visuele, tekstuele en semantische aanwijzingen correct zijn geïmplementeerd. De gratis leermodule is te volgen op het Platform Inclusief Publiceren in de Praktijk en duurt ca. 15-30 minuten.

In deze module leer je het WCAG-succescriterium dat betrekking heeft op informatie die door kleur wordt overgebracht. Best practices laten zien hoe je informatie die door kleur wordt overgebracht voor iedereen toegankelijk maakt. De gratis leermodule is te volgen op het Platform Inclusief Publiceren in de Praktijk en duurt ca. 15-30 minuten.

In deze module leer je welke gebruikersgroepen geen toegang tot informatie hebben die alleen door kleur wordt overgebracht. En je leert welke kleuren in het bijzonder problematisch zijn voor kleurenblinde gebruikers. De gratis leermodule is te volgen op het Platform Inclusief Publiceren in de Praktijk en duurt ca. 30 minuten.

In deze module leer je waarom een hoog kleurcontrast belangrijk is. Je krijgt inzicht in de specifieke gebruikers die baat hebben bij een hoog contrast. En er wordt ingegaan op de factoren die van invloed zijn op het waarnemen van kleurcontrast. De gratis leermodule is te volgen op het Platform Inclusief Publiceren in de Praktijk en duurt ca. 45 minuten.

In deze module leer je meer over de soorten toegankelijkheidsmetadata en de vormen van informatie die hierin medegedeeld kunnen worden. Ook wordt ingegaan op de voordelen voor de keten van digitale boekleveranciers. De gratis leermodule is te volgen op het Platform Inclusief Publiceren in de Praktijk en duurt ca. 30 minuten.

In deze module leer je wat ‘toegankelijkheid aan de bron’ betekent. Je kent na afloop ook de voordelen van EPUB als het gaat om brontoegankelijkheid. En je kent de verschillen tussen EPUB3 en andere digitale publicatieformaten. De gratis leermodule is te volgen op het Platform Inclusief Publiceren in de Praktijk en duurt ca. 15 minuten.

In deze module leer je hulptechnologieën kennen voor personen met een visuele beperking, met een lichamelijke beperking en met een leerstoornis. De gratis leermodule is te volgen op het Platform Inclusief Publiceren in de Praktijk en duurt ca. 30 minuten.

In deze module leer je welke lezers als ‘visueel gehandicapt’ worden geclassificeerd met betrekking tot de Auteurswet. Ook leer je welke andere beperkingen ertoe kunnen leiden dat mensen moeilijkheden ondervinden bij het lezen. Persona’s kunnen een nuttig hulpmiddel zijn om inclusieve, digitale boeken te ontwerpen. Je leert in deze training waar je rekening mee moet houden. De gratis leermodule is te volgen op het Platform Inclusief Publiceren in de Praktijk en duurt ca. 45 minuten.